بیماری‌های تیروئید مشکلاتی در کارکرد تیروئید ایجاد می‌کنند و می‌توانند تاثیرات جدی بر سلامتی فرد داشته باشند. تیروئید یک غدد درونی است که هورمون‌های مهمی برای کنترل متابولیسم و سایر فرآیندهای بدن ترشیح می‌کند. در این مطلب به بررسی مشکلات و بیماری های تیروئید برای شما عزیزان خواهیم پرداخت. از مهم ترین بیماری های تیروئید می توان به هیپوتیروئیدی: در این بیماری، تیروئید کمتر از حد نیاز هورمون‌های تیروئیدی را ترشیح می‌کند، که منجر به علائمی مانند خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، و افسردگی می‌شود.

هاشیموتو: این بیماری یک نوع هیپوتیروئیدی است که به دلیل اختلال ایمنی، سلول‌های تیروئید را تخریب می‌کند. این مشکل معمولاً به تورم تیروئید و کم کاری تیروئید منجر می‌شود. تیروئیدیت: التهاب تیروئید به دلیل عوامل مختلفی مانند عفونت‌ها یا اختلالات ایمنی رخ می‌دهد و می‌تواند به تغییرات موقت در عملکرد تیروئید منجر شود. اشاره کرد. در هر صورت، تشخیص و مدیریت صحیح بیماری‌های تیروئید با مشاوره و درمان توسط یک پزشک تیروئیدی انجام می‌شود تا عوارض جلوگیری شود و کیفیت زندگی بیمار بهبود یابد.

آشنایی با مشکلات و بیماری های تیروئید

بیماری تیروئید، مجموعه‌ای از اختلالات تیروئیدی را شامل می‌شود که بر اساس عملکرد غدد تیروئید در سازمان ایجاد می‌شوند. تیروئید یک غده درونی در ناحیه گردن است که هورمون‌های مهمی مانند تیروکسین (T4) و تری‌ایودوتیرونین (T3) را ترشیح می‌کند. این هورمون‌ها نقش اساسی در کنترل متابولیسم و فرآیندهای بسیاری در بدن دارند. عوامل متعددی می‌توانند به بروز بیماری‌های تیروئید کمک کنند، از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی، و ایمنی‌ای. تشخیص این بیماری‌ها از طریق آزمون‌های خونی، معاینه فیزیکی، و آزمایشات تشخیصی مانند سونوگرافی و اسکن تیروئید صورت می‌گیرد.

مدیریت بیماری‌های تیروئید ممکن است نیاز به درمان دارویی، جراحی، یا مراقبت‌های تغذیه‌ای داشته باشد. این بیماری‌ها معمولاً تازه ترین روش‌های درمانی و پزشکی را مطالعه می‌کنند. پزشکان تیروئیدی تشخیص دقیق و درمان مناسب را تعیین می‌کنند تا بهبود علائم بیماری و کنترل عملکرد تیروئید را ایجاد کنند. بنابراین، شناخت دقیق از بیماری‌های تیروئید و مراقبت مناسب می‌تواند به افراد کمک کند تا سلامتی بهتری داشته باشند. از شایع ترین مشکلات و بیماری های تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم کاری تیرویید

(Hypothyroidism)

پر کاری تیرویید

(Hyperthyroidism)

گواتر

(Goiter)

سرطان تیرویید

(Thyroid cancer)

پرکاری تیرویید یا هایپرتیروییدی چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلات و بیماری های تیروئید بدون شک پرکاری تیروئید است. پرکاری تیروئید شرایطی است که در آن تیروئید شما بیش از نیاز شما هورمون تولید و ترشح می کند. به این حالت پرکاری تیروئید نیز می گویند. هورمون های اصلی تیروئید شما شامل تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) است. پرکاری تیروئید می تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و وضعیتی است که باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود. پرکاری تیروئید علائم زیادی دارد و می تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است برخی از این علائم را تجربه کنید و برخی دیگر یا بسیاری از آنها را همزمان تجربه نکنید.
پرکاری تیروئید چیست؟
آشنایی با پرکاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی

کم کاری تیرویید یا هیپوتیروییدی چیست؟

یکی دیگر از شایع ترین مشکلات و بیماری های تیروئید بدون شک کم کاری تیروئید است. کم کاری تیروئید که تیروئید کم کار نیز نامیده می شود، می تواند باعث احساس خستگی، افزایش وزن و ناتوانی در تحمل دمای سرد شود. درمان اصلی کم کاری تیروئید، درمان جایگزینی هورمونی است. کم کاری تیروئید می تواند علت اولیه یا ثانویه داشته باشد. علت اصلی وضعیتی است که مستقیماً بر تیروئید تأثیر می گذارد و باعث ایجاد سطوح پایین هورمون های تیروئید می شود.
علت ثانویه چیزی است که باعث از کار افتادن غده هیپوفیز می شود، به این معنی که نمی تواند هورمون محرک تیروئید (TSH) را برای متعادل کردن هورمون های تیروئید به تیروئید بفرستد. علل اولیه کم کاری تیروئید بسیار شایع تر است. شایع ترین این علل اولیه یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری هاشیموتو است.
این بیماری که تیروئیدیت هاشیموتو یا تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز نامیده می شود، ارثی است (از طریق خانواده منتقل می شود). در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله کرده و به آن آسیب می رساند. این امر از تولید و ترشح کافی هورمون تیروئید توسط تیروئید جلوگیری می کند.

تفاوت بین کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

در کم کاری تیروئید، تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی سازد. تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید در کمیت آن است. در کم کاری تیروئید، تیروئید هورمون تیروئید بسیار کمی تولید می کند. از طرف دیگر، فردی که پرکاری تیروئید دارد تیروئیدی دارد که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند. پرکاری تیروئید شامل سطوح بالاتری از هورمون های تیروئید است که باعث می شود متابولیسم شما سرعت بیشتری بگیرد. اگر کم کاری تیروئید دارید، متابولیسم شما کند می شود.

خیلی چیزها برعکس این دو شرط است. اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است برای مقابله با سرماخوردگی مشکل داشته باشید. اگر پرکاری تیروئید دارید، ممکن است گرما را تحمل نکنید. آنها در نقطه مقابل عملکرد تیروئید قرار دارند. در حالت ایده آل، شما باید در وسط باشید. درمان هر دوی این شرایط برای نزدیک شدن به عملکرد تیروئید شما تا حد امکان به حد وسط آن کار می کند.

بررسی تفاوت بین کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید
آشنایی با تفاوت بین کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

گواتر چیست؟

گواتر زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید شما بزرگتر شود. چندین علت احتمالی دارد و ممکن است با سطوح غیر طبیعی هورمون تیروئید مرتبط باشد یا نباشد. قابل درمان است گواتر نسبتاً شایع است. گواتر بسته به نوع آن علل مختلفی دارد:

• گواتر ساده: این گواترها زمانی ایجاد می شوند که غده تیروئید هورمون کافی برای رفع نیازهای بدن تولید نکند. غده تیروئید شما سعی می کند کمبود را با بزرگتر شدن جبران کند.
  • گواتر بومی: این گواترها در افرادی رخ می دهد که ید کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند (ید برای ساخت هورمون تیروئید ضروری است). ید در ایالات متحده و چندین کشور دیگر به نمک سفره اضافه می شود، بنابراین افرادی که در آن کشورها زندگی می کنند معمولاً به گواتر بومی مبتلا نمی شوند.
  • گواترهای پراکنده: این گواترها در بیشتر موارد علت مشخصی ندارند. در برخی موارد، برخی داروها، مانند لیتیوم، می توانند باعث گواتر پراکنده شوند.

سرطان تیروئید چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلات و بیماری های تیروئید بدون شک سرطان تیروئید است. سرطان تیروئید در تیروئید شما ایجاد می شود، غده کوچک پروانه ای شکل در پایه گردن. این غده هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم شما را تنظیم می کند (نحوه استفاده بدن از انرژی). هورمون های تیروئید همچنین به کنترل دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب کمک می کنند. سرطان تیروئید، نوعی سرطان غدد درون ریز، به طور کلی بسیار قابل درمان است و میزان درمان عالی دارد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی سرطان تیروئید را بر اساس نوع سلول هایی که سرطان از آنها رشد می کند طبقه بندی می کنند.

سرطان تیروئید
آشنایی با سرطان تیروئید

آشنایی با انواع سرطان تیروئید

• پاپیلاری (PTC): تا 80 درصد از تمام سرطان های تیروئید پاپیلاری هستند. این نوع سرطان به کندی رشد می کند. اگرچه سرطان پاپیلاری تیروئید اغلب به غدد لنفاوی گردن گسترش می یابد، اما این بیماری به خوبی به درمان پاسخ می دهد. سرطان پاپیلاری تیروئید بسیار قابل درمان است و به ندرت کشنده است.
  • فولیکولار (FTC): سرطان تیروئید فولیکولی تا 15 درصد از تشخیص های سرطان تیروئید را تشکیل می دهد. این سرطان بیشتر به استخوان‌ها و اندام‌ها مانند ریه‌ها سرایت می‌کند. سرطان متاستاتیک (سرطانی که گسترش می یابد) ممکن است برای درمان چالش برانگیزتر باشد.
  • مدولاری (MTC): حدود 2 درصد از سرطان های تیروئید مدولاری هستند. یک چهارم افراد مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید سابقه خانوادگی این بیماری را دارند. یک ژن معیوب (جهش ژنتیکی) ممکن است مقصر باشد.
  • آناپلاستیک (ATC): این سرطان تهاجمی تیروئید سخت ترین نوع درمان است. می تواند به سرعت رشد کند و اغلب به بافت های اطراف و سایر قسمت های بدن شما گسترش می یابد. این نوع سرطان نادر حدود 2 درصد از تشخیص های سرطان تیروئید را تشکیل می دهد.
 انواع سرطان تیروئید
بررسی انواع سرطان تیروئید

مشکلات و بیماری‌های تیروئید از اهمیت بالایی برخوردارند و تاثیرات جدی بر روی سلامتی افراد دارند. این بیماری‌ها می‌توانند علائمی متنوع از خستگی و افزایش وزن تا تغییرات در روحیت و عملکرد قلب ایجاد کنند. تشخیص دقیق و مدیریت صحیح بیماری‌های تیروئید از اهمیت بسیاری برخوردار است تا عوارض جلوگیری شود و کیفیت زندگی بهبود یابد. افراد باید به نشانه‌های مشکلات تیروئیدی توجه کنند و در صورت وجود علائم، مشاوره پزشکی را جستجو کنند. درمان معمولاً شامل داروها، تغذیه مناسب، و در موارد خاص، جراحی می‌شود. بهبود درمان و پیروی از دستورات پزشک می‌تواند به افراد کمک کند تا با مشکلات تیروئیدی مواجه شوند و به سلامتی بهتری دست پیدا کنند.

سوالات متداول مشکلات و بیماری های تیروئید

علائم مشکلات تیروئید ممکن است شامل خستگی، افزایش یا کاهش وزن، تغییرات در پوست و مو، اختلالات در ضربان قلب، تغییر در روحیت و حالت عمومی، و مشکلات گوارشی باشد.

تشخیص بیماری تیروئید از طریق آزمایشات خونی برای اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئیدی مانند TSH، T3 و T4 انجام می‌شود. همچنین سونوگرافی تیروئید و آزمایشات تشخیصی اضافی نیز ممکن است به کار رود.

مدیریت مشکلات تیروئید شامل درمان دارویی با داروهای تیروئیدی مصنوعی، مراقبت‌های تغذیه‌ای، تغییر در سبک زندگی، و در موارد خاص، جراحی می‌شود. اهمیت پیروی از دستورات پزشک و تغییرات درمانی به تعدادی از عوامل مانند نوع و شدت بیماری و وضعیت فرد بستگی دارد.