اگر تیروئید درمان نشود چه می شود؟

مشکلات عدم درمان تیروئید

بسیاری از سیستم‌ های اندام حیاتی توسط هورمون‌ های تیروئید تنظیم می‌ شوند. بنابراین، کمبود تیروئید با طیف گسترده ای از علائم مرتبط است که بیشتر عملکردهای بدن را درگیر می ‌کند. هم مردان و هم زنان ممکن است تیروئید کم کار یا پرکار داشته باشند. اگر مقدار هورمون ‌های تیروئید آنها خیلی زیاد باشد (پرکاری تیروئید) یا خیلی کم (کم کاری تیروئید)، عملکرد کل اندام‌ های بدن‌ شان را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. اگر بپرسید اگر تیروئید درمان نشود چه می شود؟

باید بگوییم درمان نکردن این عارضه، افراد را در هر سن، جنسیت و قومیتی تحت تاثیر قرار دهد و فرد را دچار بیماری قلبی، گواتر، مشکلات دوران بارداری، پوکی استخوان و ایجاد یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام کُمای میگزدم می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

بررسی مشکلات بوجود آمده در صورت عدم درمان تیروئید

اگر تیروئید درمان نشود چه می شود؟ اگر تیروئید درمان نشود، خطر ابتلا به بیمار‌ی های قلبی عروقی افزایش می‌ یابد. علت این امر آن است که سطح پایین هورمون تیروکسین می ‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول در خون شما شود. کلسترول بالا سبب ایجاد رسوبات چربی در شریان ‌های فرد می ‌شود و بدین سبب جریان خون‌ رسانی را به بدن محدود می‌ کند. شما عزیزان می توانید جهت درمان و جراحی تیروئید به کلینیک مجازی تیروئید مراجعه کنید. در ادامه با سایر مشکلات عدم درمان تیروئید آشنا خواهید شد:

مشکلات بوجود آمده در صورت عدم درمان تیروئید
آشنایی با مشکلات بوجود آمده در صورت عدم درمان تیروئید

گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)

اگر تیروئید درمان نشود چه می شود؟ درمان نکردن تیروئید سبب بروز گواتر می شود. تورم غیر طبیعی غده تیروئید را گواتر می ‌نامند که باعث ایجاد توده در گلو می ‌شود. گواتر می ‌تواند در افراد مبتلا به تیروئید ایجاد شود.

ایجاد عوارض بارداری

اگر تیروئید درمان نشود چه می شود؟ اگر عارضه تیروئید در دوران بارداری درمان نشود، خطر بروز مشکلات زیر وجود دارد:

• پره اکلامپسی – که می ‌تواند باعث فشار خون بالا و احتباس مایعات در مادر و مشکلات رشد در نوزاد شود
  • کم خونی در مادر
  • تیروئید کم کار در نوزاد
  • نقایص هنگام تولد
  • خونریزی بعد از تولد
  • مشکلات رشد جسمی و ذهنی کودک
  • زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد
  • مرده زایی یا سقط جنین

این مشکلات معمولاً با درمان تحت راهنمایی یک متخصص اختلالات هورمونی (متخصص غدد) قابل اجتناب هستند. بنابراین، اگر تیروئید دارید و باردار هستید یا در تلاش برای باردار شدن هستید، به پزشک عمومی اطلاع دهید.

بروز میگزدم در صورت عدم درمان تیروئید

اگر تیروئید درمان نشود چه می شود؟ در موارد بسیار نادر، عدم درمان کم کاری شدید تیروئید ممکن است منجر به یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام کمای میگزدم شود. اینجاست که سطح هورمون تیروئید بسیار پایین می ‌آید. شما عزیزان می توانید با مراجعه به مطلب برای نرمال شدن تیروئید چه باید کرد؟ اطلاعات کاملی را در این باره کسب نمایید.

بروز میگزدم در صورت عدم درمان تیروئید

بروز اختلالات نعوظ و پوکی استخوان

اگر تیروئید درمان نشود چه می شود؟ عدم درمان این عارضه می تواند در برخی موارد سبب اختلال نعوظ گردد. هنگامی که کم کاری تیروئید شما به دلیل مشکلی در غده هیپوفیز ایجاد می ‌شود، سطح تستوسترون پایین را تجربه می ‌کنید. درمان کم کاری تیروئید اگر مستقیماً ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد، اغلب می تواند به اختلال نعوظ منجر گردد.
عارضه پرکاری تیروئید می ‌تواند جذب کلسیم را توسط استخوان‌ها دچار مشکل کند. این عامل سبب پوکی و شکننده شدن استخوان ‌ها می ‌گردد. در صورت عدم درمان این عارضه فسفات و کلسیم موجود در استخوان‌ ها دفع می ‌گردد و فرد با کوچکترین صدمه ای با شکستگی‌ استخوان مواجه خواهد شد.

کم کاری تیروئید و درمان نکردن آن

زمانی که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، فرد دچار کم کاری تیروئید می ‌شود. این عارضه در مراحل اولیه، دارای علائم قابل توجهی نیست. بروز علائم کم کاری تیروئید به شدت وجود این عارضه در فرد مبتلا بستگی دارد.
علائم ابتلا به تیروئید کم کم و اغلب طی چندین سال بروز می ‌کند. هیچ راهی به منظور پیشگیری و عدم ابتلا به کم کاری تیروئید وجود ندارد. در آغاز، زمانی که علائم این عارضه خود را نشان می ‌دهد خستگی و افزایش وزن را تجربه خواهید کرد. در این صورت ممکن است فکر کنید کم کم دارید پیر می ‌شوید.
همه افراد از جمله نوزادان ممکن است به کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا شوند. اکثر نوزادانی که با این عارضه مواجه می ‌شوند یا به طور مادرزادی این عارضه را دارند، فوراً علائمی در بدن شان بروز نخواهد کرد. اگر تیروئید درمان نشود چه می شود ؟ اگر کم کاری تیروئید تشخیص داده و درمان نشود، علائم شروع به ظاهر شدن می‌ کنند با گذشت زمان تیروئیدی که درمان نشود می ‌تواند به سایر مشکلاتی همچون:

• تهدید سلامت عمومی بدن
  • کلسترول
  • ایجاد مشکلات سلامت روان
  • داشتن مشکل تنفسی
  • عدم توانایی در حفظ دمای طبیعی بدن
  • پوکی استخوان
  • کمای میگزدم
  •  مشکلات قلبی منجر شود.
کم کاری تیروئید و درمان نکردن آن
بررسی کم کاری تیروئید و درمان نکردن آن

اگر بدون دلیل احساس خستگی، سرما یا گرما می‌ کنید یا علائم دیگر عارضه تیروئید را دارید به پزشک مراجعه کنید. اگر این عارضه درمان نشود، قطعاً با مشکلات متعددی که در بالا برشمردیم مواجه خواهید شد. اگر داروی هورمون تیروئید برای کم کاری یا پرکاری تیروئید مصرف می‌ کنید، توصیه‌های پزشک خود را در مورد اینکه چند وقت یکبار نیاز به قرار ملاقات های پزشکی دارید، دنبال کنید.
در ابتدا، شاید به تعیین وقت برای ملاقات‌های منظم با پزشک نیاز داشته باشید تا اطمینان یابید که دوز مناسب دارو را دریافت می‌ کنید. با گذشت زمان، ممکن است نیاز به معاینات مداوم داشته باشید تا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بتواند وضعیت و داروی شما را کنترل کند.

1. علائم داشتن عارضه تیروئید در کودکان و نوجوانان چیست؟
    تاخیر در رشد دندان ‌های دائمی، بلوغ تاخیری و رشد ذهنی ضعیف در کودکان و نوجوانان نشانگر وجود این عارضه است.
  2. خوردن چه مواد غذایی به عدم ایجاد این عارضه کمک می ‌کند؟
    خوردن تخم مرغ، لبنیات، انواع ماهی‌ ها و غذاهای دریایی و نمک یددار می ‌تواند به رفع این عارضه کمک کند.
  3. راه‌های تشخیص این عارضه چیست؟
    وجود تیروئید کم کار یا پُرکار معمولاً با انجام آزمایش خون شناسایی و تشخیص داده می ‌شود.