علت بالا بودن هورمون پاراتیروئید

دلایل بالا بودن هورمون پاراتیروئید

شاید نام هورمون های پاراتیروئید را کمتر شنیده اید و بیشتر با نام هورمون تیروئید آشنا هستید یا اینکه این دو هورمون را به دلیل تشابه اسمی یکی می دانید. اما بهتر است بدانید که غده پاراتیروئید در درون غده تیروئید جای گرفته است و همچون غده های دیگر در بدن با ترشح هورمون ها، در تنظیم و عملکرد بدن نقش بسزایی دارد. در ادامه نیز ما قصد داریم علت بالا بودن هورمون پاراتیروئید را مورد بررسی قرار دهیم و درباره این موضوع اطلاعات مفیدی ارائه دهیم پس با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

این غده نیز همچون غده تیروئید با کم کاری و پرکاری روبه رو است که در اثر وجود هر دو نوع از این موارد برای تشخیص زود هنگام و درمان به موقع آن باید به پزشک مراجعه کنید. خارج کردن کلسیم از بافت های استخوانی و انتقال آن به خون از وظایف اصلی هورمون های پاراتیروئید است. بنابراین در صورت مختل شدن عملکرد هورمون پاراتیروئید سلامتی بدن نیز به خطر می افتد.

علت بالا بودن هورمون پاراتیروئید چیست؟

بالا بودن هورمون پاراتیروئید یکی از مهمترین مواردی است که موجب افزایش تولید هورمون های پاراتیروئید می شود. غده پاراتیروئید با ترشح هورمون پارتیروئید میزان فسفر و کلسیم را در بدن افراد تنظیم می کند. در واقع این غده همچون یک سیستم گرمایشی دمای هوا را ثابت نگه می دارد. در برخی از موارد که میزان سطح کلسیم در خون پایین می آید هورمون پاراتیروئید دست به کار می شود و هورمون های پاراتیروئید بیشتری برای بازگرداندن تعادل ترشح می کند.

در ادامه نیز هورمون های پاراتیروئید کلسیم بیشتری را از بافت های استخوانی آزاد می کند که در نتیجه کلسیم خون بالا می رود و هورمون پاراتیروئید نیز هورمون کمتری تولید می کند. همان طور که می دانید کلسیم در سلامت دندان ها و استخوان ها بسیار موثر است و در کنار آن نیز فسفر یک ماده معدنی مفید در اندام ها است. اما مقدار زیاد کلسیم در خون موجب بی خوابی، دردهای استخوانی، اضطراب، تهوع، استفراغ، خستگی و افزایش ادرار و مشکلات سنگ کلیه می شود. اگر به دنبال بهترین جراح تیروئید در تهران هستید ما به شما عزیزان کلینیک مجازی تیروئید دکتر نسیم سوداگری را پیشنهاد میکنیم.

بالا بودن هورمون پاراتیروئید چیست؟
بررسی علت بالا بودن هورمون پاراتیروئید

بالا رفتن سطح هورمون پاراتیروئید در خون به دلیل چه عواملی است؟

در اثر بیماری سرطان پاراتیروئید، هورمون پاراتیروئید افزایش می یابد که در نتیجه میزان کلسیم در خون نیز افزایش خواهید یافت. MEN یک بیماری ژنتیکی است که افرادی که دچار این بیماری هستند با افزایش غیر طبیعی هورمون های پارتیروئید مواجه هستند. آدنوم پاراتیروئید یک تومور خوش خیم در بدن است که طی آن هورمون های پارتیروئیدی افزایش می یابد.

چه افرادی در معرض بالا بودن هورمون پاراتیروئید هستند؟

• علت بالا بودن هورمون پاراتیروئید و اینکه چه افرادی در معرض این بیماری هستند موضوع مهمی است که در ادامه به آن می پردازیم.
  • در بین زنان کسانی بیشتر در معرض این بیماری هستند که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اند.
  • افرادی که با کمبود ویتامین کلسیم و همچنین ویتامین D مواجه هستند.
  • افرادی که پرتو درمانی انجام داده اند به دلیل قرار گرفتن گردن در معرض تشعشع پرتو ممکن است به بیماری بالا بودن هورمون پاراتیروئید مبتلا شوند.
  • مصرف کردن داروی لیتیوم نیز خود یکی از عوامل قرار گرفتن در مقابل این بیماری است.
چه افرادی در معرض بالا بودن هورمون پاراتیروئید هستند؟

علائم پرکاری پاراتیروئید

پرکاری پاراتیروئید یکی از موارد مهمی است که منجر به اختلال در میزان فسفر و کلسیم موجود در بافت های اندامی و خون می شود. در اثر پرکاری پاراتیروئید، میزان کلسیم بدن نیز افزایش می یابد که این افزایش خود به عنوان یک اختلال محسوب می شود. اما علائم این بیماری و افزایش یافتن کلسیم بالا در خون چیست؟ در برخی از موارد افرادی که با پرکاری هورمون های پاراتیروئید مواجه هستند دارای علائمی همچون خستگی، درد مفاصل، عدم تمرکز، کاهش اشتها، افزایش ادرار، یبوست، تشنگی، پوکی استخوان هستند. اما در این بین یکی از مهمترین علائم شایع در افراد استخوان درد است .
به دلیل کاهش یافتن میزان کلسیم در بافت های اندامی و اضافه شدن آن به خون، افراد در ناحیه استخوان و بافت های اندامی خود احساس درد و ناراحتی می کنند. در نتیجه استخوان ها با گذشت زمان مقاومت خود را از دست می دهند و در نتیجه پوکی استخوان بروز خواهد کرد. این مسئله بیشتر در زنان مسن دیده می شود که البته برای جلوگیری از این امر باید به دنبال راه موثر در پیشگیری از پوکی استخوان باشید.

بررسی علائم پرکاری پاراتیروئید
آشنایی با علائم پرکاری پاراتیروئید

درمان پاراتیروئید پرکار به چه شکل است؟

علت بالابودن هورمون پاراتیروئید به دلیل ترشح هورمون توسط غده پاراتیروئید است که منجر به خارج شدن کلسیم از بافت های استخوانی و اضافه شدن آن به خون است. اما درمان پاراتیروئید پرکار چیست؟ شاید در مرحله اول جراحی غده به ذهنتان خطور کند اما جراحی باید طبق صلاح دید پزشک انجام شود.
در برخی از موارد که میزان کلسیم زیاد به آن صورت نباشد و کلیه ها به طور طبیعی کار کنند و تراکم استخوان ها نیز به میزان بسیار کمی غیر طبیعی به نظر رسد نیاز به جراحی غده پاراتیروئید نیست.
در درمان پاراتیروئید پرکار و تشخیص آن پزشک آزمایشاتی را نظیر رادیوگرافی و سونوگرافی تجویز می کند. داروهای مصرفی این بیماری کلسی میمتیک هابیس فسفونیت ها است که اغلب به صورت درمان هورمونی نیز امکان پذیر است.

برای درمان پرکاری پاراتیروئید نیز به صورت درمان خانگی می توان به میزان کافی مایعات نوشید، ورزش منظم انجام داد و از مصرف دخانیات نیز پرهیز کنید. مصرف ویتامین دی در روز به میزان 400 تا 600 نیز ایرادی ندارد. مصرف مواد غذایی همچون سبزیجات، گوشت و لبنیات نیز مفید است و می توان با دستور پزشک مکمل های لازم را هم مصرف کرد.
اگر در مکانی زندگی می کنید که راحت می توانید از نور مستقیم خورشید ویتامین دی را دریافت کنید بهتر است از نور خورشید جهت دریافت ویتامین دی بهره مند شوید.

بالابودن هورمون های پاراتیروئید دارای علت های متنوعی بود که در اثر بروز علت بالابودن هورمون پاراتیروئید در بدن فرد میزان کلسیم از بافت های اندامی خارج و میزان آن در خون نیز افزایش می یابد که همین عدم تعادل میزان کلسیم در خون و کاهش یافتن آن در بافت های اندامی مشکلات زیادی را به همراه خواهد آورد که از شایع ترین این مشکلات می توان به دردهای استخوانی، خستگی، یبوست، تکرر ادرار و … اشاره کرد.

1. جراحی در بیمارانی که دچار سرطان پاراتیروئید هستند چند درصد جواب می دهد؟
    جراحی یکی از راه های درمانی سرطان پاراتیروئید است که البته این مورد در 95 درصد از بیمارانی که درگیر این بیماری هستند جواب می دهد.
  2. روش های درمانی سرطان پاراتیروئید به نسبت بیماری کدامند؟
    روش های درمانی سرطان پاراتیروئید در افراد متفاوت است که پزشک باتوجه به تشخیص و شدت بیماری روش های درمانی از قبیل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان به روش آر اف پاراتیروئید و روش غیر جراحی را به کار می گیرد.
  3. آیا سرطان پاراتیروئید کشنده است؟
    شاید شنیدن نام سرطان موجب وحشت و ترس در دل بیماران شود اما جای نگرانی نیست بلکه این روزها با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری در عرصه پزشکی، بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان پاراتیروئید قابل درمان است.
  4. آیا اندازه گیری سطح هورمون پاراتیروئید در خون امکان پذیر است؟
    اگر با چنین علائم مربوط به بالا بودن هورمون پاراتیروئید در خود روبه رو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک نیز برای تشخیص درست و ارزیابی سطح هورمون پاراتیروئید از شما می خواهد که آزمایش خون را انجام دهید تا میزان کلسیم، فسفر و ویتامین دی را در خون شما ارزیابی کند.