علائم کم کاری تیروئید در بارداری

آشنایی با علائم کم کاری تیروئید در بارداری

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری با مشکلات تیروئیدی مواجه می شوند. این امر می تواند سبب ترس و نگرانی خانم ها شود. با شناخت علائم کم کاری تیروئید در بارداری می توان هر چه سریع تر برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری اقدام کرد. در صورت بروز هر یک از نشانه های این بیماری در دوران بارداری باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از سقط جنین و یا زایمان زودرس جلوگیری شود. این بیماری می تواند سبب تولید فرزندانی کم وزن نیز بشود که این مسئله نیز ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.

آشنایی با علائم کم کاری تیروئید در بارداری

غده تیروئید یکی از مهم ترین غدد فعال در بدن می باشد که عملکرد های بسیار مهمی دارد. این غده می تواند با اختلالات مختلفی مانند کم کاری و یا پرکاری مواجه شود. گاهی اوقات فرد در دوران بارداری با کم کاری این غده مواجه می شود و این امر سبب می شود تا هورمون های لازم ترشح نشوند. این بیماری تاثیرات منفی بر جنین و مادر بگذارد و به همین خاطر باید با علائم کم کاری تیروئید در بارداری بیش تر آشنا شویم. مهم ترین علائم بروز این بیماری عبارتند از:

• افزایش وزن
  • خستگی شدید
  • حساسیت به سرما
  • گرفتگی عضلات
  • اختلال حافظه
  • تورم دست و صورت
  • ریزش موی ابرو
  • آهسته شدن ضربان قلب
 علائم کم کاری تیروئید در بارداری
بررسی علائم کم کاری تیروئید در بارداری

درمان کم کاری تیروئید در بارداری

پس از آن که با علائم کم کاری تیروئید در بارداری آشنا شدید، بهتر است که روش های درمان این بیماری را نیز بشناسید. ابتدا بهتر است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که دارای مقدار مناسبی ید باشد. برای این کار می توانید ماهی و میگو را به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا این غده بتواند عملکرد مناسب تری داشته باشد و تاثیر منفی کم تری بر روی جنین بگذارد.
علاوه بر آن باید به پزشک مراجعه کنید و پس از انجام آزمایشات لازم، قرص لووتروکسین مصرف کنید. میزان مصرف این قرص با تشخیص پزشک متخصص غدد مشخص می شود. استفاده از این قرص در دوران بارداری کاملا بی خطر می باشد و هیچ گونه عوارضی برای جنین به همراه نخواهد داشت. اگر به دنبال بهترین فوق تخصص تیروئید در تهران هستید ما به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم کلینیک مجازی تیروئید واقع در تهران را انتخاب کنید.

درمان خانگی کم کاری تیروئيد در بارداری

بسیاری از افراد زمانی که با علائم کم کاری تیروئید در بارداری مواجه می شوند، سریعا روش های درمان خانگی را آِغاز می کنند. درست است که این روش ها معایب زیادی ندارند و مانند دارو های شیمیایی با عوارض خاصی همراه نیستند، اما ممکن است تاثیر لازم را نیز نگذارند. از این رو مراجعه به پزشک و مصرف دارویی که توسط ایشان تجویز می شود، کاملا ضروری می باشد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به مطلب علائم پرکاری تیروئید در مردان در خصوص این موضوع اطلاعات کاملی را کسب کنید.
برای این که بتوانید سریع تر روند درمانی این بیماری را سپری کرده و به نتیجه برسید، می توانید روش درمان خانگی را در کنار مصرف دارو آغاز کنید. برای این کار می توانید از مواد غذایی زیر استفاده نمایید:

• روغن نارگیل
  • جلبک دریایی
  • سرکه سیب
  • جنسینگ
  • مکمل ویتامین
  • گردو
  • شیرین بیان
  • گل پامچال

علاوه بر همه این ها بسیاری از افراد با استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت موضعی به درمان این بیماری می پردازند. معمولا این مواد غذایی می توانند به فرد کمک کنند تا به میزان کم تری از قرص لووتروکسین احتیاج داشته باشند.

درمان خانگی کم کاری تیروئيد در بارداری

طب سنتی و کاهش علائم کم کاری تیروئید در بارداری

برای این که بتوانید علائم کم کاری تیروئید در بارداری را کاهش دهید، می توانید از طب سنتی نیز استفاده نمایید. در این طب روش های مختلفی برای کنترل کم کاری تیروئید وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• بادکش کردن غده
  • استفاده از حلوای گردو با نبات
  • مصرف عسل طبیعی

برای نتیجه بهتر و درمان سریع تر این بیماری باید غذا های فرآوری شده را از برنامه غذایی خود حذف کنید. همچنین لبنیات پر چرب و سبزیجات غیر نشاسته ای مصرف کنید و از روغن های سالم استفاده نمایید. برای این که در دوران بارداری بتوانید زندگی سالم تری داشته باشید و غده تیروئید بتواند به حالت طبیعی باز گردد از پروتئين ها و غلات به مقدار کافی استفاده کنید.

طب سنتی و کاهش علائم کم کاری تیروئید در بارداری
انجام طب سنتی و کاهش علائم کم کاری تیروئید در بارداری
کلام پایانی

دوران بارداری یکی از دوران های حساس زندگی می باشد که علاوه بر سلامت فرد، حفظ سلامتی جنین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه بسیاری از خانم ها در این دوران علائم کم کاری تیروئید در بارداری را مشاهده می کنند. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، معمولا با ریزش ابرو، خستگی شدید، حساس شدن در برابر سرما و ورم دست و صورت مواجه می شوند. این افراد برای درمان بیماری باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند و از قرص لووتروکسین مطابق با دستور پزشک استفاده کنند.

سوالات متداول درباره علائم کم کاری تیروئيد در بارداری

1. مهم ترین علائم کم کاری تیروئید در بارداری کدامند؟
    مهم ترین علائم این بیماری خستگی شدید، احساس سرما، ریزش ابرو، ورم دست و صورت، افزایش وزن و همچنین اختلال در حافظه می باشد.
  2. افراد برای درمان کم کاری تیروئيد چه اقداماتی باید انجام دهند؟
    در صورتی که علائم کم کاری تیروئيد را در خود مشاهده می کنید، بهتر است که هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. این پزشک بعد از انجام آزمایش و اطمینان از ابتلای شما به این بیماری داروی لووتروکسین را برای شما تجویز می کند.
  3. میزان مصرف قرص لووتروکسین چقدر باید باشد؟
    مقدار مصرف این قرص توسط متخصص غدد تعیین می شود و باید هر ماه دوباره آزمایش خود گرفته شود تا در صورت نیاز پزشک مقدار مصرف را تغییر دهد.
  4. بهترین مواد غذایی که می توانند در درمان کم کاری تیروئید موثر باشند کدامند؟
    با مصرف گردو، سرکه سیب، جلبک دریایی، جنسینگ و مکمل ویتامین می تواند تا حدود زیادی به درمان این بیماری کمک کرد. علاوه بر آن غلات و پروتئین ها و همچنین سبزیجات غیر نشاسته ای نیز می توانند در درمان این بیماری بسیار موثر باشند.
  5. آیا طب سنتی می تواند در درمان کم کاری تیروئيد در بارداری موثر باشد؟
    بله، این علم با روش هایی نوین مانند بادکش کردن غده تیروئيد به درمان بیماری می پردازد. علاوه بر آن از بیمار می خواهد که حلوای گردو با نبات درست کند و این حلوا را به همراه عسل طبیعی در برنامه غذایی خود قرار دهد.