علائم پرکاری تیروئید در مردان

آشنایی با علائم پرکاری تیروئید در مردان

غده تیروئید یکی از غده های بسیار مهم و حیاتی در بدن می باشد که در افزایش سطح سلامتی بدن بسیار موثر است. این غده در طول حیات فرد ممکن است که با مشکلاتی مواجه شود که مهم ترین نمونه از آن ها کم کاری و پرکاری تیروئید می باشد. این بیماری ها بیشتر در خانم ها شایع می باشد اما بسیاری از آقایان نیز این بیماری را تجربه می کنند. علائم پرکاری تیروئید در مردان بسیار متنوع می باشد و بهتر است که پس از مشاهده یک و یا چند نمونه از این علامت ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با علائم پرکاری تیروئید در مردان

آقایانی که با پرکاری تیروئيد مواجه هستند، باید همواره تحت درمان باشند و از دارو های مخصوصی استفاده کنند. پزشک براساس نوع و میزان پیشرفت بیماری داروی مناسبی برای بیمار تجویز می کند تا بیماری کنترل شود. علائم پرکاری تیروئید در مردان متفاوت می باشد و معمولا آقایان در ابتدا احساس خستگی بیش از حد دارند. با پیشرفت بیماری در ناحیه بازو و لگن فرد احساس ضعف می کند و کم کم ریزش مو ها را نیز تجربه می کند. علاوه بر این ها پرکاری تیروئید در آقایان با علائم مختلفی همراه می باشد که مهم ترین نمونه از آن ها به شرح زیر است:

• ضربان قلب ۱۰۰ تا ۱۲۰ ضربه در دقیقه
  • افزایش فشار خون
  • تحریک پذیر بودن
  • افزایش تعریق
  • ضعف عضلات لگن و ران ها
  • لرزش دست
  • اشتهای خوب
  • ریزش مو
  • چماقی شدن انگشتان
  • تغییر در ضخامت پوست
  • گواتر
  • بزرگ شدن پستان در آقایان
  • چشم های بیرون زده
  • اختلال در نعوظ
علائم پرکاری تیروئید در مردان
بررسی علائم پرکاری تیروئید در مردان

بروز بیماری پرکاری تیروئید در مردان

زمانی که غده تیروئید نمی تواند به درستی فعالیت کند، بدن انسان دچار اختلال شده و نمی تواند به درستی فعالیت کند. زمانی که ترشح هورمون ها در این غده بالا می رود، پرکاری تیروئید بروز می کند. این امر سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود و احساس ضعف و خستگی در مردان شایع می شود.

برای شناخت علائم پرکاری تیروئید در مردان باید بگوییم که بسیاری از این نشانه ها در مردان و خانم ها یکسان می باشد. اگر بخواهیم نشانه هایی از این بیماری را بیان کنیم که مختص آقایان است، می توان به اختلال در نعوظ اشاره کرد. معمولا این افراد با زود انزالی هنگام برقراری رابطه جنسی مواجه می شوند. از طرفی میزان تحرک اسپرم و تعداد آن ها در این افراد به شدت کاهش می یابد و این امر می تواند سبب ناباروری در مردان شود. شما عزیزان می توانید با مراجعه به مقاله علائم کم کاری تیروئید در بارداری نیز اطلاعات کسب نمایید.

علل بروز پرکاری تیروئید در مردان

هنگامی که علائم پرکاری تیروئید در مردان را تشخیص دادید، باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک برای درمان ابتدا باید علل بروز آن را تشخیص دهد تا بتواند روش درمانی مناسب انتخاب نماید. مهم ترین نمونه از این علت ها عبارتند از:

• بیماری گریوز
  • التهاب غده تیروئید
  • عملکرد بیش از حد گره های تیروئید
  • مصرف بیش از حد دارو های کم کاری تیروئید

زمانی که این غده هورمون تیروکسین زیادی را تولید می کند، علائم پرکاری تیروئید کم کم ظاهر می شود. با پیشرفت بیماری و عدم درمان، این نشانه ها بیش تر می شود و فرد نمی تواند فعالیت های روزانه خود را به درستی انجام دهد. اکثر افراد زمانی متوجه بیماری خود می شوند که با وجود اشتهای خوبی که دارند، کاهش وزن را تجربه می کنند. این نشانه می تواند یکی از قطعی ترین موارد در تشخیص پرکاری تیروئید باشد.

بررسی علل بروز پرکاری تیروئید در مردان
آشنایی با علل بروز پرکاری تیروئید در مردان

روش های درمان پرکاری تیروئید در مردان

پزشکان با توجه به علائم پرکاری تیروئيد در مردان، ابتدا با استفاده از آزمایش خون نوع بیماری و میزان آن تشخیص داده می شود. سپس با توجه به نتایجی که به دست می آید، روش های درمانی مناسب آغاز می شود. اولین مرحله درمانی استفاده از دارو ها می باشد. معمولا اکثر افراد با استفاده از این قرص ها می توانند بیماری خود را کنترل کنند.

در شرایطی که این داروها نتوانند کنترل بیماری را به دست بگیرند، پزشکان باید درمان با رادیواکتیو را برای بیمار آغاز میکنند. در شرایط خاصی نیز نیاز است که جراحی انجام شود تا بخشی از این غده و یا تمام آن را از بدن خارج کنند. نوع روش درمانی علاوه بر میزان پیشرفت بیماری به فاکتور هایی مانند سن و جنس بیمار نیز بستگی دارد.

بررسی روش های درمان پرکاری تیروئید در مردان
آشنایی با روش های درمان پرکاری تیروئید در مردان
کلام پایانی

یکی از بیماری هایی که می تواند مردان را درگیر کند، پرکاری تیروئید است. این بیماری که در اثر افزایش ترشح هورمون در این غده حاصل می شود می تواند با علائم مختلفی همراه باشد. معمولا مردانی که با این بیماری مواجه می شوند، اشتهای خوبی دارند و در عین حال کاهش وزن را تجربه می کنند. همچنین تاسی سر، اختلال در نعوظ، بزرگ شدن سینه و یا ضعف عضلانی نیز از دیگر علائم شایع این بیماری در آقایان می باشد. بهتر است که با مشاهده یک و یا چند نمونه از این نشانه ها به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید هر چه سریع تر بیماری را کنترل کنید.

سوالات متداول درباره علائم پرکاری تیروئید در مردان

1. آیا مردان می توانند به پرکاری تیروئید مبتلا شوند؟
    این بیماری بیشتر در میان خانم ها شایع می باشد اما در بعضی مواقع آقایان نیز به این بیماری دچار می شوند.
  2. شایع ترین علائم پرکاری تیروئید در مردان کدام است؟
    این بیماری علائم مختلفی دارد، معمولا در ابتدا فرد کاهش وزن را تجربه می کند و سپس تاسی سر، بزرگ شدن سینه و اختلال در نعوظ را در خود مشاهده خواهند کرد.
  3. ضعف عضلانی در مردان مبتلا به پرکاری تیروئید بیشتر مربوط به کدام بخش می باشد؟
    اکثر بیماران مبتلا به این اختلال معمولا در بازو ها و عضلات ران و لگن خود احساس ضعف می کنند و دائما خسته هستند. علاوه بر احساس ضعف، گاهی اوقات فرد کاهش حجم عضلانی در این نواحی را نیز تجربه می کنند.
  4. آیا همه بیماری های پرکاری تیروئید در مردان با استفاده از دارو ها درمان می شوند؟
    خیر، برخی از آن ها به روش های درمانی دیگری مانند استفاده از ید رادیواکتیو نیاز است. حتی بعضی مواقع این روش نیز نمی تواند بیماری را کنترل کند و پزشک ناچار است بخشی از تیروئید و یا تمام آن را از بدن فرد بیمار خارج کند.