علائم سرطان تیروئید کم کار

بررسی علائم سرطان تیروئید کم کار

سرطان تیروئید کم کار یکی از بیماری های شایع در میان خانم ها و آقایان است که غده تیروئید در افراد بیمار به صورت طبیعی هورمون ترشح نمی کند. در افراد بیمار ممکن است علائم سرطان تیروئید کم کار در ابتدای بیماری خود را نشان ندهد اما با گذشت زمان و بدتر شدن وضعیت بیمار این علائم در بیمار خود را نشان می دهد. اگر این بیماری درمان نشود مشکلاتی از قبیل کلسترول بالا و مشکلات قلبی را در فرد بیمار به وجود می آورد. ما در ادامه قصد داریم به موضوعاتی از قبیل علائم سرطان تیروئید کم کار، تشخیص و راه های درمان این بیماری بپردازیم.

بررسی علائم سرطان تیروئید کم کار

علائمی که در فرد بیمار رخ می دهد عبارت اند از:

• موهای فرد خشن و زبر خواهد شد.
  • وزن فرد افزایش پیدا خواهد کرد.
  • میزان متابولیسم پایه در حدود 40 درصد افت خواهد کرد.
  • بیمار تحمل سرما را ندارد.
  • کلسترول خون فرد بالا می رود.
  • فرد احساس خستگی می کند.
  • حافظه فرد بیمار ضعیف خواهد شد.
  • خلق و خوی بیمار تغییر می کند و حالت افسردگی به خود می گیرد.
  • در زنان بیمار موجب عدم تخم گذاری می شود.
 علائم سرطان تیروئید کم کار
آشنایی با علائم سرطان تیروئید کم کار

تشخیص سرطان تیروئید کم کار

به دلیل مشابه بودن علائم سرطان تیروئید کم کار با سایر بیماری ها در ابتدا تشخیص آن کمی مشکل است. اما برای اطمینان یافتن از وصعیت بیماری باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با توجه به علائم سرطان تیروئید کم کار در فرد بیمار برای اطمینان یافتن از تشخیص خود از فرد بیمار می خواهد که آزمایش TSH ( آزمایش هورمون محرک تیروئید) را انجام دهد.

علاوه بر این پزشک از فرد بیمار می خواهد که آزمایش را نیز انجام بدهد.

علت کم کار شدن تیروئید

یکی از شایع ترین علت این بیماری، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی است که موجب التهاب در قسمت تیروئید می شود. ویروس ها و باکتری ها تهاجمات خارجی هستند که سیستم ایمنی بدن، از بدن در برابر این عوامل محافظت می کند. در برخی از مواقع با بروز التهاب در اثر خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن فرد، غده تیروئید را به عنوان یک تهاجم خارجی می پندارد و قصد از بین بردن آن را دارد که در نتیجه در ناحیه مربوطه سرطان تیروئید کم کار به وجود می آید.

دلایل کم ‌کار شدن تیروئید
آشنایی با علت کم ‌کار شدن تیروئید

خطرات سرطان تیروئید کم کار

در بدن همه ما کنترل متابولیسم توسط هورمون های تی 3 و تی 4 انجام می شود که توسط غده تیروئید ترشح می شود. وقتی در عملکرد غده تیروئید اختلال به وجود می آید قادر نخواهد بود هورمون های تی 3 و تی 4 را به اندازه ترشح کند. بنابراین در صورت بروز علائم سرطان تیروئید کم کار و  عدم جدی گرفتن این بیماری و درمان نکردن آن، سلامتی فرد بیمار به خطر می افتد

عوارض سرطان تیروئید کم کار

• اختلال در عملکرد سیستم عصبی، هورمون هایی که از غده تیروئید ترشح می شوند فعالیت اندام های مختلف بدن را تنظیم و کنترل می کنند. یکی از اندام های حساس که تحت تاثیر عملکرد ترشح هورمون تیروئید قرار می گیرد، سیستم عصبی است. در صورت بروز این بیماری در فرد ، انتقال پیام های عصبی به مغز و نخاع دچار مشکل می شود که طی این امر پیام های عصبی به درستی بین سیستم عصبی رد و بدل نمی شود. گزگزشدن، سوزن سوزن شدن و درد از جمله علائم این بیماری است.
  • ضعیف کردن عضلات تنفسی: کمبود ترشح هورمون های تیروئید، موجب ضعیف شدن عضلات تنفسی در بیمار می شود. در روند این بیماری، ریه ها توانایی انجام عملیات دم و بازدم را ندارند که در نتیجه فرد دچار تنگی نفس می شود.
  • ناباروری: اگر چه علائم سرطان تیروئید کم کار در ابتدا کمی مشکل است اما باید در صورت کوچکترین علائم این بیماری، به پزشک مراجعه کنید. ناباوری نیز از دیگر عوارض کم کاری تیروئید است که در زنان بیمار بر اثر کم کار بودن تیروئید در ترشح هورمون ها به وجود می آید.
  • بیماریهای پوستی:کمبود هورمون ها در اثر کم کار شدن تیروئید، موجب رنگ پریدگی، سرد شدن  و خشکی پوست می شود. در اثر این بیماری، ناخن ها شکننده و موها نیز بسیار نازک می شود.
بررسی عوارض سرطان تیروئید کم کار
آشنایی با عوارض سرطان تیروئید کم کار

درمان سرطان تیروئید کم کار

مشاوره آنلاین با پزشک متخصص اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین با اطمینان یافتن از نتیجه آزمایش های خود مبنی بر مبتلا بودن به سرطان تیروئید کم کار شما می توانید اطلاعات بیشتری را به صورت آنلاین از مشاوره پزشک متخصص دریافت کنید.

پزشک برای کنترل و درمان کم کاری تیروئید برای شما داروی لووتیروکسین تجویز می کند. خوردن غذاهای مفید همچون گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی، میگو و محصولات لبنی نیز توصیه می شود.

شما با دانستن علائم سرطان تیروئید کم کار می توانید در صورت بروز این علائم در خود برای تشخیص درست و درمان به موقع آن به پزشک مراجعه کنید. سرطان تیروئید کم کار یک بیماری خود ایمنی است که باید به موقع تشخیص داده شود تا پزشک با تجویز داروهای مفید بتواند این بیماری را در شما کنترل و درمان کند.

سوالات متداول درباره علائم سرطان تیروئید کم کار

1.  آیا کم کاری تیروئید قابل پیشگیری است؟
    کم کاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی است که قابل پیشگیری نیست . اما در صورت بروز علائم گفته شده سریع باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان بیماری شروع شود.
  2. در صورت عدم درمان کم کاری تیروئید، زنان باردار با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟
    کم کاری تیروئید در زنان باردار موجب سقط جنین و زایمان زودرس می شود.
  3.  بیماری کم کاری تیروئید در آقایان شایع تر است یا خانم ها؟
    بیماری کم کاری تیروئید در زنان نسبت به مردان شایع تر بوده و این رقم به نسبت 8 به 1 است.