علائم سرطان تیروئید در زنان

آشنایی با علائم سرطان تیروئید در زنان

سرطان تیروئید یکی از بیماری های بسیار خطرناک می باشد که زنان را بیش تر درگیر می کند. این بیماری نادر به غده تیروئید مربوط می شود و معمولا قابل درمان می باشد. از آن جایی که این بیماری دارای انواع مختلفی می باشد، علائم سرطان تیروئید در زنان نیز متفاوت و بسیار متنوع خواهد بود. برای آشنایی بیش تر با این بیماری و نشانه های بروز آن کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با علائم سرطان تیروئید در زنان

غده تیروئيد یکی از غدد بسیار مهم و حساس در بدن می باشد. این غده که مسئولیت ترشح برخی هورمون ها را بر عهده دارد، به تنظیم متابولیسم بدن و ضربان قلب کمک می کند. در برخی افراد این غده با بیماری های مختلفی مانند کم کاری، پر کاری و یا حتی گاهی اوقات سرطان مواجه می شود که هر یک از آن ها با علائم و نشانه هایی همراه خواهند بود. علائم سرطان تیروئید در زنان نیز مانند دیگر بیماری ها متنوع می باشد و مهم ترین آن ها عبارتند از:

• یک توده بدون درد و تورم در جلوی گردن
  • غدد متورم در گردن
  • گرفتگی صدا بدون آن که پس از چند هفته بهبود یابد.
  • گلودردی که بهتر نمی شود.
  • مشکل در بلع
  • سرفه مداوم که به دلیل سرماخوردگی نباشد.
  • مشکل در تنفس
  • درد در قسمت جلوی گردن که گاهی اوقات تا گوش ها حس می شود.
 علائم سرطان تیروئید در زنان
بررسی علائم سرطان تیروئید در زنان

انواع سرطان تیروئید

برای این که با علائم سرطان تیروئید در زنان بیش تر آشنا شویم، خوب است که انواع این بیماری را نیز بشناسیم. این نوع سرطان دارای انواع و نمونه های مختلفی می باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• سرطان پاپیلاری
    شایع ترین نوع این بیماری همین نمونه از سرطان می باشد که افراد زیر ۴۰ سال و به خصوص خانم ها به آن مبتلا می شوند.
  • سرطان فولیکولار
    از هر ده مورد سرطان تیروئید یک مورد به این نوع سرطان مبتلا شده اند. این بیماری بیش تر در زنان و در میانسالی بروز می کند.
  • سرطان مدولاری تیروئید
    این نوع بیماری می تواند ارثی باشد و احتمال ابتلا به آن در بین افراد بسیار کم می باشد.
  • سرطان آناپلاستیک تیروئید
    این نوع سرطان خطرناک ترین نمونه و در عین حال نادر ترین هستند. معمولا از هر ۵۰ نفری که سرطان تیروئید را تجربه می کنند، یک نفر به این نوع سرطان مبتلا می شود. معمولا افراد بالای ۶۰ سال این بیماری را در طول عمر خود تجربه می کنند.

علت بروز سرطان تیروئید

حال که با علائم سرطان تیروئید در زنان آشنا شدیم، خوب است که علل بروز این بیماری را نیز بشناسیم. این بیماری زمانی بروز می کند که در DNA سلول های تیروئیدی تغییراتی ایجاد شود. مهم ترین عواملی که می توانند در بروز این بیماری موثر باشند عبارتند از:

• ایجاد التهاب در تیروئید
  • سابقه خانوادگی
  • قرار گرفتن در معرض اشعه در دوران کودکی
  • پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی
  • آکرومگالی
بررسی علت بروز سرطان تیروئید
آشنایی با علت بروز سرطان تیروئید

روش های تشخیص و درمان سرطان تیروئید

پزشکان متخصص غدد علائم سرطان تیروئید در زنان را معرفی کرده اند تا افراد در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها سریعا به پزشک مراجعه نمایند و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند. برای تشخیص این بیماری روش های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• انجام سونوگرافی و تعیین جامد و یا پر بودن ندول تیروئید
  • اسکن ید رادیواکتیو و تعیین نوع توده موجود در گردن
  • انجام سی تی اسکن و دریافت تصاویر مقطعی بسیار دقیق از ناحیه گردن
  • بیوپسی و نمونه برداری از غده موجود در گردن
  • انجام آزمایشات خون

زمانی که پزشک با انجام آزمایشات و اقدامات لازم به طور قطع متوجه وجود بیماری در بدن شخص شد، سریعا روش های درمانی را آغاز می کند. اگر بیماری بیش از حد پیشرفت کرده باشد، جراحی برای بیمار تجویز می شود، در غیر این صورت بیماری با روش های غیر جراحی درمان می شود.
گاهی اوقات پزشکان برای درمان این بیماری جراحی را انتخاب کرده و بخشی از این غده و یا همه آن را از بدن خارج می کند.
برخی مواقع فرد بیمار با ید درمانی با این نوع سرطان مقابله می کند. در این شرایط فرد با بلعیدن ید رادیواکتیو سلول سرطانی موجود در بدن را از بین می برد.
بعضی از انواع این سرطان نیز با رادیو تراپی و تابش اشعه به ناحیه گردن از بین رفته و فرد سلامتی خود را به دست می آورد. شیمی درمانی نیز یکی دیگر از راه های درمان این نوع سرطان می باشد.

بررسی روش های تشخیص و درمان سرطان تیروئید
آشنایی با روش های تشخیص و درمان سرطان تیروئید
کلام آخر

بیماری سرطان تیروئید دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از آن ها با نشانه های گوناگونی همراه خواهند بود. در حالت کلی گرفتگی صدا، مشکل در بلع، تورم در ناحیه گردن و مشکلات تنفسی از مهم ترین علائم سرطان تیروئید در زنان به شمار می آیند. پزشکان با مشاهده هر یک از این علائم برای تشخیص قطعی این بیماری از روش های مختلفی اقدام می کنند. در شرایطی که پزشک تشخیص دهد که فرد قطعا به این نوع سرطان مبتلا شده است، سریعا روش های درمانی را آغاز کرده و در صورت نیاز با کمک عمل جراحی غده را از بدن خارج می کند.

سوالات متداول علائم سرطان تیروئید در زنان

1. یکی از پیشرفته ترین روش های درمانی سرطان تیروئید را معرفی کنید؟
    امروزه به جای جراحی از روش آر اف تیروئید و ماکروویو استفاده می کنند و بیماری با سرعت و دقت بالا تری از بدن فرد خارج می شود.
  2. رژيم غذایی نامناسب چگونه می تواند در ابتلا به سرطان تیروئید موثر باشد؟
    میزان کمبود ید و یا افزایش بیش از حد آن در بدن سبب بروز اختلال در این غده و گاهی حتی ابتلا به سرطان می شود.
  3. چرا مشکل در بلع می تواند یکی از نشانه های ابتلا به سرطان تیروئید باشد؟
    زمانی که ندول تیروئید رشد بیش از حدی را تجربه می کند، راه گلوی فرد تنگ تر شده و شخص موقع خوردن غذا با مشکل مواجه می شود.