علائم اولیه سرطان تیروئید

بررسی علائم اولیه سرطان تیروئید

امروزه با توجه به رشد بیماری سرطان، پزشکان در تلاش هستند تا علائم اولیه آن را بهتر بشناسند. از این رو از مردم می خواهند تا به این نشانه ها دقت داشته باشند و در صورت بروز هر یک از این علائم سریعا با پزشک مشورت کنند. یکی از بدترین نمونه از این بیماری ها مربوط به غده تیروئید می باشد که بسیار خطرناک و کشنده است. با شناخت علائم اولیه سرطان تیروئید می توان هر چه سریع تربیماری را تشخیص داده و درمان را آغاز کرد. این امر در روند درمان و بهبود شما بسیار موثر خواهد بود و به شما کمک می کند تا هر چه سریع تر سلامتی خود را به دست آورید.

بررسی علائم اولیه سرطان تیروئید

این بیماری معمولا در اثر رشد نامتعارف سلول های غده تیروئید به وجود می آید و به مرور زمان پیشرفت می کند. این بیماری ممکن است که هر فردی را درگیر کند اما معمولا افرادی با تجربه خانوادگی بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. کمبود ید و افرادی که با پرکاری و کم کاری تیروئید مواجه هستند، نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

با شناخت علائم اولیه سرطان تیروئید می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرده و به درمان بهتر بیماری پرداخت. با افزایش رشد غیر معمول سلول های تیروئید، احتمال تورم این غده به شدت افزایش می یابد. در این شرایط شما متوجه تورم در ناحیه گردن و گلو می شوید. این نشانه یکی از شایع ترین علائم اولیه بیماری به حساب می آید. فراموش نکنید یکی از مهم ترین روش ها بدون شک تشخیص سرطان تیروئید با آزمایش خون می باشد.

بررسی بررسی علائم اولیه سرطان تیروئید
آشنایی با علائم اولیه سرطان تیروئید

راه های تشخیص سرطان تیروئید

بهتر است که در اثر مشاهده هر یک از علائم اولیه سرطان تیروئید به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط معمولا پزشکان با معاینه فیزیکی اندازه غده را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین در صورت نیاز از آزمایش خون برای مطلع شدن از نحوه عملکرد این غده استفاده می کنند. اگر آزمایش ها نشان دهند که غده تیروئید شما به خوبی کار نمی کند و علائم با شما همراه باشد، پزشکان برای نمونه برداری اقدام می کنند.

برخی مواقع نیز از طریق سی تی اسکن و یا سونوگرافی نتایج دقیقی به دست می آورند و به نمونه برداری احتیاجی نیست. امروزه پت اسکن یکی از موثرترین روش ها برای تشخیص این بیماری می باشد. با این روش تصاویری سه بعدی از ناحیه گردن گرفته می شود و پزشک به راحتی وجود هرگونه توده در این غده را تشخیص می دهد. اگر به دنبال بهترین فوق تخصص سرطان تیروئید هستید ما به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم کلینیک تیروئید را انتخاب کنید.

بررسی راه های تشخیص سرطان تیروئید
راه های تشخیص سرطان تیروئید

مهم ترین علائم اولیه در سرطان تیروئید

در این غده احتمال بروز ۴ نوع سرطان وجود دارد که برخی از آن ها نسبت به بقیه شایع تر می باشند. این بیماری با نشانه های مختلفی همراه می باشد که مهم ترین علائم اولیه بیماری تیروئید در افراد عبارتند از:

• برآمدگی در جلو گردن: هر گونه توده و یا برآمدگی در قسمت جلو گردن می تواند یکی از علائم اولیه این بیماری به شمار آيد.
  • سرفه و خارش در گلو: سرفه های پی در پی و یا احساس خارش در گلو از مهم ترین نشانه های اولیه این سرطان است که در صورت بروز این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.
  • احساس درد و گرفتگی در گلو: اگر در ناحیه جلو گردن خود احساس درد دارید و یا این که حس می کنید صدای شما گرفته است، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک مشورت کنید تا از سلامت خود مطمئن شوید.
  • مشکل در بلعیدن:با بزرگ شدن توده های درون غده کم کم بلعیدن غذا سخت می شود و همچنین احتمال تنگی نفس در بیماران بیشتر می شود. در این شرایط احتمال پیشرفت بیماری وجود دارد و باید سریعا برای درمان اقدام نمایید.
بررسی مهم ترین علائم اولیه در سرطان تیروئید
آشنایی با مهم ترین علائم اولیه در سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید بعد از پیشرفت بیماری

معمولا با گذشت زمان، بیماری پیشرفت می کند و علائم اولیه سرطان تیروئید شدیدتر می شوند. فرد در این شرایط به شدت سرفه می کند و گاهی اوقات این سرفه ها با خون همراه هستند. توده بزرگی در ناحیه گردن مشاهده می شود که با چشم غیر مسلح و یا از طریق دست زدن کامل قابل تشخیص است. درد در این ناحیه افزایش یافته و به سمت گوش ها کشیده می شود.

فرد در این شرایط احساس تنگی نفس شدید و خفگی می کند، همچنین احتمال دارد که سرطان به تارهای صوتی او آسیب رسانده باشند که این امر می تواند سبب گرفتگی صدا در بیماران گردد. از دیگر علائم این بیماری، حالت تهوع و استفراغ است که معمولا بعد از پیشرفت بیماری مشاهده می شود.

کلام پایانی

یکی از بهترین روش ها برای درمان انواع سرطان ها، توجه به نشانه ها می باشد. اگر با علائم اولیه سرطان تیروئید آشنا شویم، راحت تر می توانیم این بیماری را تشخیص دهیم و برای درمان آن اقدام کنیم. گلو درد، سرفه های پی در پی و احساس خارش و گرفتگی گلو و احساس تورم در این ناحیه، از مهم ترین نشانه های اولیه این نوع سرطان می باشد. معمولا در این شرایط فرد هنگام بلعیدن غذا با مشکل مواجه می شود و احساس تنگی نفس دارد. بهتر است که در صورت بروز هر یک از این مشکلات با پزشک مشورت کنید تا در صورت ابتلا به این نوع سرطان بتوانید هر چه سریع تر از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

سوالات متداول برای علائم اولیه سرطان تیروئید

1.  علائم اولیه برای بیماری سرطان تیروئید شامل چه مواردی می شوند؟
    معمولا در مراحل ابتدایی فرد با احساس درد و گرفتگی در ناحیه گلو، خارش در این ناحیه و سرفه مواجه می شود. کم کم با پیشرفت بیماری فرد احساس تنگی نفس دارد و برآمدگی در گلو را مشاهده می کند.
  2.  پس از تشخیص علائم اولیه این بیماری چه اقداماتی انجام دهیم؟
    بهتر است که به پزشک مراجعه کنید، ایشان با معاینه فیزیکی و انجام آزمایشات نحوه عملکرد غده را مورد بررسی قرار می دهد. در صورت نیاز سونوگرافی و سی تی اسکن انجام شده و یا از غده نمونه برداری می شود.
  3. جدید ترین روش برای تشخیص بیماری سرطان تیروئید کدام است؟
    امروزه پت اسکن یکی از مدرن ترین روش ها برای تشخیص این نوع سرطان به حساب می آید. در این روش عکس های سه بعدی از گردن گرفته می شود و هر گونه غده و یا تورم در این ناحیه قابل مشاهده است.