سونوگرافی تیروئید برای چیست؟

آشنایی با سونوگرافی تیروئید

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، روش‌های درمانی تشخیصی مختلفی برای بیماری‌ها ساخته‌ شده است تا بتوان به‌ راحتی نوع بیماری، محل قرارگیری و میزان نفوذ آن در بدن را تشخیص داد و یکی از این روش‌های درمانی تشخیصی، سونوگرافی است. سونوگرافی یا اکو گرافی یک روش تصویر برداری است که با استفاده از امواج صوتی، بیماری‌های بدن را نشان می‌دهد. از طرفی بیماری تیروئید یک اختلال در غده مهم بدن است که تولید هورمون و گردش خون را دچار اختلال می‌کند که برای تشخیص این بیماری نیز می‌توان از سونوگرافی استفاده کرد. ما در ادامه راجع‌ به بیماری تیروئید و اینکه سونوگرافی تیروئید برای چیست با شما صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید.

سونوگرافی تیروئید چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی یک نوع تصویر برداری است که با استفاده از امواج صوتی و با استفاده از دستگاه مخصوص، درون بدن را می‌توان مشاهده کرد. این دستگاه موجود، امواج صوتی را به درون بدن فرستاده که این امواج بعد از برخورد با بافت بدن، بازتاب می‌کنند و این بازتاب توسط دستگاه، به‌ صورت تصویر نمایان می‌شود. سونوگرافی تیروئید یک روش غیر تهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی و بدون استفاده از اشعه ایکس، به تصویر برداری از غده تیروئید می‌پردازد. این دستگاه امواج صوتی مخصوص را به غده تیروئید ارسال کرده و بافت‌های بدن و این غده، به‌ وسیله‌ بازتاب، به این دستگاه کمک می‌کنند تا بافت تیروئید را مشاهده کند.

این سونوگرافی می‌تواند مشکل غده تیروئید، مثل عدم گردش خون صحیح در میان توده‌های غده، گواتر، ندول های تیروئیدی و التهابات غده تیروئید را تشخیص دهد. سونوگرافی تیروئید به دلیل داشتن هزینه کم‌تر نسبت‌ به سایر روش‌های تشخیصی و ایجاد امنیت و سلامتی برای هر گروه سنی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این سونوگرافی یک روش سریع و آسان برای متخصصان غدد است تا به‌ راحتی بتوانند بیماری تیروئید و حالت‌های مختلف آن و میزان آن را در بدن، متوجه شوند. اگر به دنبال بهترین فوق تخصص تیروئید هستید ما به شما کلینیک مجازی تیروئید را پیشنهاد میکنیم.

سونوگرافی تیروئید
نحوه انجام سونوگرافی تیروئید

معرفی بیماری تیروئید

تیروئید یک غده در بدن است که محل قرار گیری آن در جلوی گردن انسان می‌باشد  غده تیروئید، سطح هورمون‌های تیروئید در بدن را تنظیم می‌کند. اگر این غده درست کار نکند، بدن به‌ صورت التهاب یا کیست‌های خونی وجود بیماری را هشدار می‌دهد. البته تیروئید نیز، چند حالت بیماری دارد که این حالت‌ها عبارت‌اند از:

• هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید:

در صورتی که بدن شما دچار کم کاری تیروئید شود، کم‌تر از حد نیاز هورمون تولید کرده که باعث التهاب در بدن و چاقی می‌گردد. اگر شما بیش از حد ممکن چاق شده اید، برای جلوگیری از چاقی مفرط خود، وجود حالت هیپوتیروئیدیسم را در درون خود بررسی کنید.

• هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید:

در صورتی‌ که بدن دچار پر کاری تیروئید باشد، بیش‌ از نیاز بدن، هورمون تولید می‌کند و دلیل این پر کاری می‌تواند، تیروئیدیت التهابی، تیروئیدیت زخمی یا حالت‌های دیگر باشد که بهتر است با سونوگرافی تیروئید تشخیص داده شود.

• تیروئیدیت:

این حالت زمانی در بدن وجود دارد که غده تیروئید به‌ علت عفونت و یا تروما، ملتهب شود. ملتهب شدن این غده به راحتی توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است.

• گواتر:

حالت گواتر غده تیروئید به حالتی گفته می‌شود که این غده بسیار بزرگ شده باشد که این بیماری به‌ علت کمبود ید، عوامل ژنتیکی و یا عوامل التهابی در بدن ایجاد می‌شود.

• تیروئید کارسینوما:

این نوع تیروئید بدترین حالت این بیماری است، زیرا این غده تبدیل به غده سرطانی شده‌ است که ممکن است منشأ آن عوامل ژنتیکی بدن باشد. برای تشخیص همه حالت‌های بیماری تیروئید، می‌توان از سونوگرافی تیروئید استفاده کرد و نتیجه را به متخصص غدد و متابولیسم نشان داد تا بتوان روند درمان را به سمت بهینه شدن طی کرد. متخصص غدد با بررسی سونوگرافی تیروئید شما، بهترین نوع درمان را در نظر می‌گیرد.

مزایای استفاده از سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی تیروئید که یک روش غیر تهاجمی برای تشخیص غدد، توده‌ها و التهابات موجود در بدن است، مانند هر دستگاه پزشکی دیگری نیز، مزایایی دارد. این مزایا عبارت‌اند از:

• ارائه تصاویر دقیق از تیروئید
  • ارائه تصویر دقیق از بافت‌های این غده
  • داشتن قابلیت تکرار دوباره
  • عدم استفاده از پرتوهای مضر و اشعه ایکس
  • غیر تهاجمی بودن و انجام کار بدون نیاز به تزریق و ورود به بدن
  • داشتن هزینه کم‌تر نسبت‌ به سایر عوامل تشخیصی
  • داشتن امنیت برای انواع گروه سنی و خانم‌های باردار
بررسی مزایای استفاده از سونوگرافی تیروئید
آشنایی با مزایای استفاده از سونوگرافی تیروئید

هزینه انجام سونوگرافی تیروئید

ارائه قیمت قطعی برای سونوگرافی تیروئید، امکان پذیر نیست، زیرا انجام این کار به نوع بیمه شما، نوع تجهیزات دستگاه و میزان کار بر روی غده بستگی دارد. شما برای محاسبه قیمت قطعی سونوگرافی تیروئید، باید به این عوامل و میزان تکرار آن توجه کنید. مسلم است که انجام این کار با بیمه تکمیلی ارزان تر خواهد بود.

بررسی هزینه انجام سونوگرافی تیروئید
آشنایی با هزینه انجام سونوگرافی تیروئید

گفتیم که سونوگرافی تیروئید، برای تشخیض بیماری تیروئید قابل استفاده است. بیماری تیروئید یک نوع التهاب در غده تیروئید بدن است که اگر به موقع تشخیص داده نشود، با وجود تغییرات هورمونی، آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌شود. این سونوگرافی با فرستادن امواج صوتی به بافت این غده و دریافت بازتاب از آن، می‌تواند درون غده را مشاهده کند. این مشاهده دقیق به تشخیص نوع بیماری تیروئیدی و به تبع به درمان سریع آن کمک می‌کند. شما برای آگاهی بیشتر از سونوگرافی تیروئید، می‌توانید به وب سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره سونوگرافی تیروئید

1. نحوه انجام سونوگرافی تیروئید چگونه است؟
    در سونوگرافی تیروئید، ابتدا فرد به صورت خوابیده قرار گرفته و بر روی گردن او ژل مخصوص زده می‌شود. بعد از این کار پزشک با استفاده از سری سنسور سونوگرافی و با حرکت دادن آن بر روی گردن، این بیماری، حالت‌های آن و یا عدم وجود بیماری را تشخیص می‌دهد.
  2. اطلاعات ارائه شده توسط سونوگرافی تیروئید چیست؟
    این سونوگرافی درباره غده تیروئید، اندازه آن، ساختار و شکل آن و وضعیت غده، اطلاعاتی را ارائه می‌کند. این اطلاعات ارائه شده، می‌توانند توده‌های موجود در این غده و یا آسیب‌های وارده به آن را تشخیص دهند. انجام به موقع سونوگرافی تیروئید، برای درمان سریع این بیماری موثر خواهد بود.
  3. آیا انجام سونوگرافی تیروئید دردناک است؟
    خیر. سونوگرافی تیروئید یک روش غیر تهاجمی است که بدون هیچ گونه تزریق انجام می‌شود. این روش تنها با حرکت سنسور بر روی گردن و غده تیروئید انجام می‌گیرد. انجام این آزمایش هیچ نوع دردی ندارد.