درمان تیروئید با روش لنفادنکتومی

نحوه درمان تیروئید با روش لنفادنکتومی

گاهی اوقات درمان تیروئید با روش لنفادنکتومی انجام می شود. این جراحی در صورتی انجام می گیرد که سلول های سرطانی رشد کرده و گسترش پیدا کرده باشند. در حقیقت علاوه بر غده تیروئید همه غدد لنفاوی اطراف آن نیز با این سلول های سرطانی درگیر شده اند و باید هر چه سریع تر همه این غدد لنفاوی را تخلیه کرد. پزشک با بریدن گلو ابتدا غده تیروئید را خارج کرده و سپس غدد لنفاوی درگیر را نیز خارج می کنند. در این حالت سه نوع جراحی لنفادکتومی در پیش روی پزشک قرار داده می شود که جراح با توجه به تشخیص خود برای انجام یکی از آن ها اقدام می کند.

عوارض ناشی از جراحی لنفادنکتومی

درمان تیروئید با روش لنفادنکتومی تقریبا قطعی می باشد و با این جراحی همه سلول های سرطانی موجود در این بخش برداشته می شوند. این جراحی نیز مانند بقیه عمل ها مکن است با عوارضی برای فرد همراه باشد. مهم ترین عوارضی که ممکن است فرد در کوتاه مدت پس از انجام این عمل جراحی تجربه کند، به شرح زیر می باشند:

• احتمال خونریزی در ناحیه زخم
  • احتمال بروز عفونت
  • بی حسی در قسمت زخم
  • احساس درد و گرفتگی در ناحیه گردن
  • ضعیف شدن شانه ها
  • مشکل داشتن هنگام خوردن غذا
  • طولانی شدن ترمیم زخم
  • گرفتگی صدا
بررسی عوارض ناشی از جراحی لنفادنکتومی
آشنایی با عوارض ناشی از جراحی لنفادنکتومی

برای انجام جراحی لنفادنکتومی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان تیروئید با روش لنفادنکتومی باید توجه داشته باشید که این عمل جراحی بسیار حساس می باشد، از این رو باید هنگام انتخاب پزشک بسیار دقت کنید. پزشک متخصص مورد نظر شما باید کاملا با تجربه بوده و از مهارت بالایی برخوردار باشد. زمانی که شما به پزشک مراجعه می کنید، ابتدا آزمایشات لازم انجام شده و با کمک روش هایی مانند سونوگرافی و سی تی اسکن بیماری به طور قطعی تشخیص داده می شود و میزان پیشرفت بیماری مشخص می گردد.

در این شرایط پزشک با توجه به پیشرفت بیماری عمل جراحی را شروع کرده و تمام غدد لنفاوی درگیر را برداشته و تخلیه می کند. در نهایت نیز توده های تخلیه شده را به آزمایشگاه می دهند تا خوش خیم و یا بدخیم بودن بیماری مشخص شود. پس از پایان عمل پزشک متخصص زمان هایی را برای مراجعه بیمار تعیین می کند تا بررسی های لازم انجام گیرد و در اصطلاح بیمار تحت نظر باشد و دارو های لازم را دریافت نماید.

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای جراحی لنفادنکتومی
زمان مراجعه به پزشک برای جراحی لنفادنکتومی

لنفادنکتومی یک روش جراحی است که در درمان سرطان تیروئید و گاهی در تشخیص و درمان بعضی از مشکلات تیروئیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، گره‌های لنفاوی مختلف در ناحیه گردن حذف یا تخلیه می‌شوند. این جراحی ممکن است به جراحی تیروئید همراه باشد یا به تنهایی انجام شود. اهداف اصلی این جراحی شامل برداشتن بافت‌های مختلف برای تشخیص دقیق سرطان، کاهش خطر انتقال سرطان به لنفاوی‌ها، و بهبود نتایج درمانی هستند. پس از این جراحی، بیمار نیاز به مراقبت‌های پساعملی دارد تا بهبودی خود را تسریع دهد و عوارض ممکن را کاهش دهد.

سوالات متداول درمان تیروئید با روش لنفادنکتومی

جراحی لنفادنکتومی معمولاً در موارد سرطان تیروئید که به لنفاوی‌های گردن انتقال یافته است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جراحی برای برداشتن گره‌های لنفاوی مختلف در ناحیه گردن به منظور تشخیص دقیق تر و درمان سرطان اجرا می‌شود.

پس از جراحی لنفادنکتومی، ممکن است بیمار از مشکلات مانند ورم و درد در ناحیه گردن، موقتی اختلالات حرکتی کمی در گردن و شکم داشته باشد. همچنین، عوارض کمی ممکن است در خصوص تصویر ظاهری ناحیه گردن ایجاد شود.

پس از جراحی لنفادنکتومی، بیمار باید مراقبت‌های پساعملی داشته باشد. این شامل تغییر وسایل پنبه‌ای و دستمال‌ها در ناحیه جراحی، استفاده از داروها برای کاهش درد و التهاب، و پیگیری منظم با پزشک برای ارزیابی و بهبود نتایج جراحی است. همچنین، مراقبت‌های ویژه‌تری برای جلوگیری از عوارض مانند عفونت در نظر گرفته می‌شود.