آیا بیماری پاراتیروئید خطرناک است؟

خطرناک بودن بیماری پاراتیروئید

غده پاراتیروئید در پشت غده تیروئید در گردن قرار دارد، رنگ این غده صورتی شکل است و این غده در واقع غده هایی کوچکی هستند که به اندازه یک دانه کوچک در نزدیکی غده تیروئید قرار گرفته اند. این غده پاراتیروئید شکل پروانه ای دارد که در پشت غده تیروئید در پشت گردن قرار دارد. بنابراین شاید با این سوال مواجه شوید که آیا بیماری پاراتیروئید خطرناک است؟ برای دستیابی به پاسخ سوال خود به شما پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

این غده درون ریز کلسیم سطح خون را افزایش می دهد که عملکرد آن در افزایش کلسیم سطح خون اهمیت بالایی در بدن دارد. به طور معمول چهار غده پاراتیروئید اندازه کوچکی دارند که در نزدیکی غده تیروئید قرار گرفته اند. هر غده پاراتیروئید معمولاً به اندازه یک دانه برنج که اندازه کوچکی دارد.

بیماری پاراتیروئید چگونه به وجود می آید؟

شاید با این سوال مواجه شوید که غده پاراتیروئید با اینکه سطح کلسیم خون را تنظیم می کند چگونه دچار اختلال می شود و به عنوان یک بیماری پاراتیروئید عمل می کند؟ بهتر است بدانید که بیماری پاراتیروئید، به نام هیپرپاراتیروئیدیسم معروف است و زمانی رخ می دهد که غدد پاراتیروئید شما بیش از حد فعال می شوند و شروع به پمپاژ مقادیر زیادی از هورمون پاراتیروئید (PTH) می کنند. از آنجایی که PTH مقدار کلسیم خون را تنظیم می کند، افزایش هورمون برابر با افزایش کلسیم است و این وضعیتی است که هیپرکلسمی نامیده می شود.

تشکیل بیماری پاراتیروئید
نحوه به وجود آمدن بیماری پاراتیروئید

علائم بیماری پاراتیروئید

از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کسالت عمومی
  • مشکل خواب
  • رفلکس اسید
  • عدم تمرکز
  • تحریک پذیری
  • نیاز شدید به چرت زدن
  • درد مفاصل
  • از دست دادن حافظه
  • سنگ کلیه
  • ریزش مو
  • میل جنسی کم
  • از دست دادن اشتها
  • افزایش تشنگی
  • درد استخوان

برخی از افراد بدون اینکه از بیماری خود با خبر باشند سالها با این علائم زندگی می کنند. البته این علائم تنها مختص بیماری پاراتیروئید نیست بلکه در صورت بروز این علائم و مراجعه کردن به پزشک ممکن است از وجود بیماری های دیگر در بدن خود با خبر شوید. به هر حال با دیدن این علائم به صورت متوالی در بدن خود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر به دنبال بهترین جراح تیروئید در تهران هستید ما به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم کلینیک مجازی تیروئید دکتر نسیم سوداگری را انتخاب کنید.

آیا بیماری پاراتیروئید جدی است؟

با توجه کردن به علائم پاراتیروئید به احتمال زیاد با این سوال مواجه می شوید که آیا بیماری پاراتیروئید خطرناک است؟ بیماری پاراتیروئید به صورت پرکاری پارتیروئید نیز در فرد بروز می کند که البته یک بیماری جدی است و البته با گذشت زمان نیز مشکلات بیشتری نظیر پوکی استخوان، فشار خون بالا، سنگ کلیه، نارسایی کلیه، سکته مغزی و آریتمی قلبی را برای شما به وجود می آورد. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که این بیماری یک بیماری جدی و پیشرونده است، بیماران مبتلا به بیماری پاراتیروئید باید تحت عمل جراحی برداشتن تومور پاراتیروئید قرار گیرند تا وضعیت آنها بهبود یابد.

بیماری پاراتیروئید
آشنایی با بیماری پاراتیروئید

جراحی پاراتیروئید با چه خطراتی همراه است؟

جراحی این غده نیز مانند هر جراحی دیگر با خطراتی همراه است که در درجه اول می توان به بیهوشی عمومی در جراحی اشاره کرد. بیهوشی عمومی در جراحی با مشکلات تنفسی و آلرژیک یا سایر واکنش‌های جانبی به داروهای همراه است که در اثر این بیهوشی چنین خطراتی برای فرد به وجود می آید. علاوه بر این در این جراحی خون‌ریزی و عفونت نیز در بیماری ایجاد می شود. از خطرات ناشی از این جراحی در این بیماری می توان به آسیب به غده تیروئید و غده عصبی در گردن اشاره کرد که در آخر تارهای صوتی نیز آسیب می بینند.

خطرات جراحی پاراتیروئید
آشنایی با خطرات جراحی پاراتیروئید

در بیماری پاراتیروئید که با اختلال غده پاراتیروئید در بدن این بیماری به وجود می آید می توان به این نتیجه رسید که این بیماری با یک سری از علائم در بدن خود را نشان می دهد که باید این علائم را جدی گرفت و به پزشک برای تشخیص و درمان این بیماری مراجعه کرد. آیا بیماری پاراتیروئید خطرناک است؟ از عمده سوالاتی است که برای افراد بیمار ایجاد ترس و دلهره می کند که البته تشخیص به موقع این بیماری در روند درمان آن بسیار تاثیر دارد.

1. مشکل پاراتیروئید تا چه میزان جدی است؟
    غده پاراتیروئید اگر دچار اختلال شود در واقع اثرات منفی زیادی بر روی بدن می گذارد این اثرات منفی شامل پوکی استخوان ، سنگ کلیه، شکستگی، بیماری قلبی، پانکراتیت، افزایش ترشح اسید در معده و زخم معده و کاهش عملکرد کلیه است.
  2. بیماری پاراتیروئید بیشتر در چه سنی شایع تر است؟
    بسیاری افراد در سن 45 تا 75 سالگی دچار این بیماری می شوند که البته میانگین دقیق این بیماری در سن زیر 60 سال است.
  3. آیا بیماری پاراتیروئید قابل درمان است؟
    جراحی یکی از مهمترین درمان بیماری پاراتیروئید است که البته در برخی از موارد نیاز به خارج کردن تومور پاراتیروئید نیست و با دارو نیز قابل درمان است.
  4. سرطان پاراتیروئید چگونه ایجاد می شود؟
    یکی از موارد شایع در بیماری پاراتیروئید مربوط به سرطان پاراتیروئید است که در واقع یک بیماری حطرناک و پیشرونده است. این بیماری با توجه به رشد بی رویه سلول های تغییر یافته در بافت بدن ایجاد می شود که در نتیجه تومور در این ناحیه ایجاد می شود. توده های جدید در این ناحیه باعث بروز سرطان پاراتیروئید می شود که باید سریع برای تشخیص و درمان آن عجله کنید.