برای التهاب تیروئید چه بخوریم؟

برای التهاب تیروئید چه بخوریم ؟ هنگامی‌ که غده تیروئید ملتهب می‌شود، قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست. این مقاله روش‌هایی را برای رفع این وضعیت مورد بحث قرار می‌دهد. تیروئیدیت به التهاب غده تیروئید اشاره دارد که در هنگام ملتهب شدن آن رخ می‌دهد. تیروئید، یک غده کوچک به شکل پروانه که در گردن قرار دارد، مسئول تولید دو هورمون است: تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3). این هورمون‌ها متابولیسم و ​​دمای بدن را تنظیم می‌کنند. در ادامه به انواع تیروئید و مواد غذایی مفید در زمینه بهبود التهاب تیروئید خواهیم پرداخت.

برای التهاب تیروئید چه چیز هایی مصرف کنیم؟

برای ارتقای سلامت غده تیروئید، توصیه می‌شود رژیم غذایی را دنبال کنید که به ‌طور مستقیم بر فعالیت آن تأثیر می‌گذارد. برخی غذاها نقش مهمی در تنظیم عملکرد تیروئید و به زیستی کلی دارند.

• غذاهای غنی از آهن، برای التهاب تیروئید چه بخوریم ؟ آهن برای سلامت تیروئید ضروری است و سطوح ناکافی آن می‌تواند منجر به اختلالات تیروئید شود. گنجاندن گوشت قرمز، مرغ، ماهی، نخود و لوبیا در رژیم غذایی شما می‌تواند مقدار کافی آهن را تأمین کند.
  • غذاهای غنی از سلنیوم، سلنیوم، یک آنتی اکسیدان قوی، به تنظیم فعالیت تیروئید کمک می‌کند. گنجاندن غذاهایی مانند ماهی، میگو و بادام در رژیم غذایی می‌تواند منبع خوبی از سلنیوم باشد.
  • مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D، ویتامین D نقش مهمی در تنظیم عملکرد تیروئید دارد. مصرف ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ و محصولات لبنی می‌تواند سطح ویتامین D بدن را افزایش دهد.
    اتخاذ یک رژیم غذایی کامل و متعادل که شامل این غذاها به مقدار مناسب و به‌ طور منظم باشد می‌تواند به تنظیم فعالیت تیروئید و حفظ سلامت این غده حیاتی کمک کند.
برای التهاب تیروئید چه چیز هایی مصرف کنیم؟
برای التهاب تیروئید چه چیز هایی مصرف کنیم؟ذ

دلایل التهاب تیروئید

عوامل مختلفی می‌توانند باعث التهاب در غده تیروئید شوند، مانند عفونت یا بیماری‌های خود ایمنی که منجر به انواع مختلف تیروئید می‌شود. تیروئید به‌عنوان یک جزء ضروری بدن انسان، هورمون‌های زیادی تولید می‌کند که منجر به بزرگ شدن یا التهاب گردن می‌شود که با علائمی مشابه سایر بیماری‌ها همراه است.
التهاب تیروئید می‌تواند منجر به کم‌کاری تیروئید بالینی شود و علائم اولیه این بیماری به دلیل ترشح حاد هورمون‌های T3 و T4 شبیه علائم پرکاری تیروئید است.

علائم التهاب تیروئید

برخی از علائم رایج مرتبط با التهاب تیروئید عبارت‌اند از بزرگ شدن تیروئید، درد و حساسیت در غده تیروئید به هنگام لمس، تب، درد در فک یا گوش و پرکاری تیروئید (که با ضربان قلب سریع، عصبی بودن، لرزش و کاهش وزن قابل ‌توجه مشخص می‌شود).

محدودیت‌های غذایی برای حمایت از سلامت تیروئید

برای حمایت از سلامت تیروئید، برخی غذاها باید محدود شوند یا به دلیل تأثیر منفی آن‌ها بر فعالیت غده از آن‌ها اجتناب شود:

• سویا و محصولات سویا
    مصرف زیاد سویا می‌تواند در جذب هورمون‌های تیروئید اختلال ایجاد کند. بنابراین، افراد مبتلا به مشکلات تیروئید باید مصرف محصولات سویا را کاهش دهند.
  • مصرف بیش ‌از حد آهن
    درحالی‌ که مصرف متوسط ​​آهن مفید است، مقادیر بیش‌ از حد آن می‌تواند مشکلات تیروئید را تشدید کند. در صورت نیاز به مکمل‌های آهن، توصیه می‌شود برای راهنمایی با متخصصان تغذیه مشورت کنید.
  • مصرف زیاد غذاهای ناسالم
    غذاهای ناسالم، چربی اشباع‌شده بالا، غذاهای پر قند و آن‌هایی که در افزایش وزن نقش دارند می‌توانند بر فعالیت تیروئید تأثیر منفی بگذارند. با محدود کردن یا اجتناب از این غذاها، می‌توانید عملکرد تیروئید را بهبود بخشید.
بررسی محدودیت‌های غذایی برای حمایت از سلامت تیروئید
آشنایی با محدودیت‌های غذایی برای حمایت از سلامت تیروئید

علائم کم‌ کاری تیروئید در زنان

علائم کم‌کاری تیروئید در زنان می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. علاوه بر عوامل ذکرشده، زنان ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند. این‌ها شامل خونریزی شدید و نامنظمی قاعدگی و همچنین ترشح شیر از سینه ها است. بارداری یک نکته مهم برای زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید است. برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید بسیار مهم است که به مصرف داروهای خود، به‌ ویژه لووتیروکسین، که در دوران بارداری بی‌خطر است، ادامه دهند. بارداری اغلب نیاز به تنظیم دوز دارو دارد. بنابراین، اگر خانمی در دوران بارداری دچار کم‌کاری تیروئید شود، برای نظارت بر دوز دارو باید به پزشک مراجعه کند.

درمان کم‌ کاری تیروئید

درمان کم‌کاری تیروئید به علت اصلی آن بستگی دارد. اگر این بیماری به دلیل کمبود ید باشد، افزایش مصرف ید از طریق غذا می‌تواند به جبران آن کمک کند. در مواردی که کمبود تولید هورمون تیروئید توسط غده تیروئید وجود دارد، معمولاً برای بیماران داروهای شیمیایی تجویز می‌شود که لووتیروکسین رایج‌ترین دارو است. مصرف این دارو در دوز صحیح بسیار مهم است، زیرا استفاده نادرست می‌تواند منجر به عوارضی مانند پرکاری تیروئید شود.

درمان کم‌ کاری تیروئید
نحوه درمان کم‌ کاری تیروئید

علاوه بر نکاتی که ذکر شد، پزشکان پس از شروع درمان برای تعیین دوز مناسب و نظارت بر بهبود، آزمایش‌های منظم کم‌کاری تیروئید را در فواصل زمانی مشخص تجویز می‌کنند. هنگامی‌ که تعادل حاصل شد، تعداد دفعات آزمایش معمولاً به یک بار در سال کاهش می‌یابد.

سوالات متداول برای التهاب تیروئید چه بخوریم؟

1.  انواع تیروئید چیست؟
    تیروئید خاموش، تیروئید حاد
  2. برای التهاب تیروئید چه بخوریم؟
    غذاهایی مفید برای التهاب تیروئید غذاهایی غنی از آهن و سلنیوم هستند.
  3.  محدودیت‌های غذایی تیروئید چیست؟
    مصرف سویا و مواد غذایی پر از قند